Loading ....
Szkoła Podstawowa Nr 76 im. 13 Dywizji Strzelców Kresowych w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoły Podstawowej Nr 76 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Poezji 5
04-994 Warszawa
tel: (22) 872 92 71
e-mail: sp76@eduwarszawa.pl

 

Rozdział VII

 

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

 

§ 34

 

1.      Zespół opracowuje wewnątrzszkolny system oceniania uczniów będący załącznikiem Nr 4  do statutu,  obejmujący:

1)      osiągnięcia postępów edukacyjnych uczniów;

2)      zachowanie uczniów.

 

2.       Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)      przekazanie informacji o postępach edukacyjnych ucznia i jego zachowaniu;

2)      udzielanie wsparcia uczniom w ich rozwoju;

3)      motywowanie do pracy i nauki.

 

§ 35

 

1.      Ocenianie wewnątrzszkolne jest integralną częścią procesu nauczania i uczenia się
i dlatego powinno być rytmiczne i zaplanowane w czasie.

 

2.      Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposoby przekazywania rodzicom uczniów danych o postępach i trudnościach w nauce:

1)      na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych oraz o warunkach i trybie poprawiania ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;

2)      sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)       warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywan0 rocznej (semestralnej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych
z  realizowanego przez siebie programu nauczania

4)      na początku każdego roku szkolnego wychowawca klasy informuje uczniów
i rodziców o systemie oceniania zachowania oraz skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej.


                                                                     § 36

 

1.      Ocenianie mające charakter bieżący w szkole podstawowej i gimnazjum przyjmuje formę skali ocen od 1 do 6:

·         celujący (6),

·         celujący z minusem (6- ),

·         bardzo dobry  z plusem (5+),

·         bardzo dobry (5),

·         bardzo dobry z minusem (5-),

·         dobry z plusem (4+),

·         dobry (4),

·         dobry z minusem (4-),

·         dostateczny z plusem (3+),

·         dostateczny (3),

·         dostateczny z minusem (3-),

·         dopuszczający z plusem (2+),

·         dopuszczający (2),

·         dopuszczający z minusem (2-),

·         niedostateczny z plusem (1+).

·         niedostateczny (1).

Oceny końcoworoczne nie uwzględniają „+” i „-” i są zgodne ze skalą przyjętą w rozporządzeniu  MEN z  25.04 r. 2013 r.

 

2.      Klasyfikowanie śródroczne i roczne uczniów:

1)      klas I-III odbywa się w oparciu o oceny cząstkowe i ma formę oceny opisowej;

2)      klas IV-VI szkoły podstawowej i klas I-III gimnazjum odbywa się w oparciu o oceny cząstkowe uzyskane przez ucznia w skali od 1do 6, określonej w § 36 ust. 1.

 

§ 37

 

1.      Każda ocena powinna uwzględniać: stopień osiągnięcia przez ucznia edukacyjnych, systematyczność pracy ucznia i jego możliwości psychofizyczne.

2.      Ustala się następujące wymagania i kryteria uzyskania poszczególnych ocen

1)       ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

a)       posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, będące efektem samodzielnej pracy, wynikające z indywidualnych zainteresowań;

b)       biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z zakresu programu nauczania;

c)       rozwiązuje zadania wykraczając poza program nauczania;

d)      osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;

2)       ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)       opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu;

b)       sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;

c)       potrafi korzystać z różnorodnych źródeł informacji;

d)      łączy wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin nauki oraz stosuje ją w nowych sytuacjach;

3)      ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował umiejętności i wiadomości określone programem nauczania, w tym opanował treści złożone;

b)      samodzielnie rozwiązuje problemy typowe, użyteczne w życiu pozaszkolnym;

4)      ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;

b)      posiada umiejętności pozwalające rozwiązywać z pomocą nauczyciela problemy typowe;

c)      rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności;

5)      ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

a)      ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie uniemożliwiają dalszego kształcenia;

b)      rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności;

6)      oceną niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

a)      nie opanował koniecznych wiadomości i umiejętności objętych programem nauczania, co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy;

b)      nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności i nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielem.

  

§ 38

  

1.      Uczeń klas I-III szkoły podstawowej dostaje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku oceniono pozytywnie.

2.      Rada Pedagogiczna na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) podejmuje decyzję o nie promowaniu klas I – III.

3.      Uczeń klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum otrzymuje promocję
do programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć określonych
w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe
od niedostatecznego.

4.      Uczeń kończy szkołę podstawową, jeśli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej oceny wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu po klasie VI.

5.       Uczeń kończy gimnazjum, jeśli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.

 

 

§ 39

 

1.      Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną może egzamin poprawkowy.

2.      Wniosek o dopuszczenie ucznia do egzaminu poprawkowego składają rodzice na ręce dyrektora Zespołu.

3.      Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Zespołu.

4.      Uczeń który nie zda egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

5.      Od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego uczeń i rodzice mogą wnieść odwołanie w trybie 7 dni od daty egzaminu.

 


Rozdział VIII

Ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

 

 

§ 40

 

1.      Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1)       wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły;

4)      dbałość o piękno mowy ojczystej;

5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

6)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.

7)      na ocenę z zachowania ma wpływ udział uczniów w realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum ( kryteria ocenienia zawarte są w WSO ).

2.      Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły.

3.      Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły  podstawowej, ustala   się według następującej skali:

(1)   wzorowe;

(2)   bardzo dobre;

(3)   dobre;

(4)   poprawne;

(5)   nieodpowiednie;

(6)    naganne.

4.      Szczegółowe kryteria oceniania zachowania na poszczególne oceny znajdują się w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania § 5 pkt 5 (załącznik nr 5).

5.      Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 6 oraz 7.

6.      Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub ukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę z zachowania.

7.      Ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i 3 rozporządzenia MEN z dnia 25.04.2013 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych 

8.      Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

9.      W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2)       w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

10.  Termin egzaminu, o którym mowa w § 40 ust 9 uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

11.   W skład komisji wchodzą:

1)      W przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)       dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

b)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;

c)       dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

2)       W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;

b)      wychowawca klasy;

c)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;

d)     pedagog;

e)      psycholog;

f)       przedstawiciel samorządu uczniowskiego;

g)      przedstawiciel rady rodziców.

12.  Nauczyciel, o którym mowa w ust.11. pkt. 2 b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

13.  Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem

14.  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      skład komisji;

b)      termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 9 ;

c)      zadania (pytania) sprawdzające;

d)     wynik sprawdzianu oraz ustalona ocenę;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      skład komisji;

b)      termin posiedzenia komisji;

c)      wynik głosowania;

d)     ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem;

3)      Protokół, do którego  dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, stanowi załącznik do arkusza ocen.

4)      Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 9. pkt. 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

15.   Przepisy ust. 8. – 14 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

 

Rozdział IX

Egzaminy

 

§ 41

 

1.      Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2.      Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3.      Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (opiekunów prawnych) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.       Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1)      Realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

2)       Spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5.      Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, obejmuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6.       Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala oceny zachowania.

7.       Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i  ustnej,.

8.      Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9.      Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

10.   Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt. 1, danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

11.   Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1)       dyrektor szkoły, albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji;

2)       nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

12.   Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2, oraz rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

13.   W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

14.   Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół w szczególności:

1)      imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 11, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2 skład komisji;

2)      termin egzaminu klasyfikacyjnego;

3)      zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

4)      wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

15.   Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

16.   W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.

17.   Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem .  § 40 ust 8

18.   Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu niedostateczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 40 ust 15 .

19.   Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ostateczna z zastrzeżeniem § 40 ust 8.

 

§ 42

 

1.      Uczeń począwszy od IV klasy szkoły podstawowej, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

2.      Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, informatyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

3.      Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno – wychowawcze kończą się w styczniu – w ostatnim tygodniu ferii zimowych.

4.      Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze –jako przewodniczący komisji;

2)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;

3)       nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

5.      Nauczyciel, o którym mowa ust. 4 pkt. 2, może być zwolniony z udziału w pracy własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim dyrektor jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne,
z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu dyrektorem tej szkoły.

6.      Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      skład komisji;

2)       termin egzaminu poprawkowego;

3)       pytania egzaminacyjne;

4)       wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

7.      Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

8.      Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole,
w której zajęcia dydaktyczno – wychowawcze kończą się w styczniu – nie później niż
do końca marca.

9.       Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr), z zastrzeżeniem ust 8.

10.  Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

11.  Uczniowie w gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego;

12.  Projekt edukacyjny jest zespołowym planowym udziałem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod pod opieką nauczyciela

13.  Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor w porozumieniu z rada pedagogiczną.

14.  Informacja o realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu wpisuje się
na świadectwie ukończenia gimnazjum

15.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach uniemożliwiających uczniowi udział
w projekcie edukacyjnym, dyrektor może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego a na świadectwie ukończenia gimnazjum wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”

 

§ 43

 

1.      W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:

1)      w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych;

2)       w części drugiej – wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych;

3)       w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego (j. angielski, j. francuski, j. hiszpański, j. niemiecki, j. rosyjski, j. włoski); ustalone standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwany dalej „egzaminem gimnazjalnym”.

2.       Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „Komisją Centralną”.

3.       Uczniowie przystępują do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego z zakresu języka obcego nowożytnego po złożeniu pisemnej deklaracji rodziców ( prawnych opiekunów)
o wyborze języka obcego, który uczeń będzie zdawał na egzaminie gimnazjalnym oraz deklaracji  o zamiarze przystąpienia ucznia do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym .

4.       Część trzecia egzaminu gimnazjalnego z języka obcego na poziomie podstawowym jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów

5.      Uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego
na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego są obowiązani przystąpić dodatkowo do części III egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym z zastrzeżeniem,
iż dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
(z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim) są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części III egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) uczniowie ci będą mieli możliwość przystąpienia do egzaminu
z języka obcego na poziomie rozszerzonym.

6.       Do części III egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym mogą przystąpić uczniowie, którzy nie uczyli się wybranego języka obcego w szkole podstawowej.

7.       Informację o języku obcym, z zakresu którego uczeń przystąpi do egzaminu gimnazjalnego, dołącza się do listy, o której mowa w § 43 ust.1. pkt. 3.

8.       W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia i opinii Rady Pedagogicznej. Opinia jest w formie pisemnej przekazana rodzicom ucznia.

9.       Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty.

10.  Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

11.  Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku. Uprawnienia
do zwolnienia stwierdza dyrektor komisji okręgowej.

12.  Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin gimnazjalny, przystępuje do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

13.  Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnia klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3.

14.  W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić (słuchacza) z obowiązku przystąpienia do  egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek
w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia albo słuchaczem.

15.  Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)
do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

16.  Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik egzaminu jest ostateczny.

 


§ 44

 

1.      Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole w szczególności:

1)      przygotowuje listę uczniów (słuchaczy) przystępujących do sprawdzianu
lub egzaminu gimnazjalnego, listę uczniów (słuchaczy) przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później jednak niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny;

2)       nadzoruje przygotowanie sal, w których ma być przeprowadzony sprawdzian
lub egzamin gimnazjalny, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)      powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później
niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

4)      powołuje spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, o których mowa w § 43 ust. 1.1)-1.3)., w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów jak również tak aby jej członkami nie byli wychowawcy klas.

5)      informuje uczniów (słuchaczy) o warunkach przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego przed rozpoczęciem sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

6)      nadzoruje przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego;

7)      przedłuża czas trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla uczniów (słuchaczy), o których mowa w § 43 ust. 1.1)-1.3).;

8)      sporządza wykaz uczniów (słuchaczy), którzy nie przystąpili do sprawdzianu
lub egzaminu  gimnazjalnego albo przerwali sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, oraz niezwłocznie po zakończeniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;

9)      zabezpiecza, po zakończeniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniów (słuchaczy) i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;

10)  nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

2.      Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawem zadań i kartami odpowiedzi oraz inne materiały niezbędne
do przeprowadzenia sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały niezbędne
do przeprowadzenia sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.

3.      W przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w ust. 2, zostały naruszone
lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

 

Rozdział XIV

Postanowienia końcowe

 

§ 62

 

Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 63

 

Zespół prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.                                                                            

                                                                               
                                                   

§ 64

 

Szczegółowe zasady finansowania określa plan finansowy Zespołu, opracowany przez dyrektora Zespołu z uwzględnieniem przepisów szczegółowych i zasad określonych przez organ prowadzący.

 

§ 65

 

Zmian w Statucie dokonuje się uchwałą Rady Pedagogicznej z powiadomieniem organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

§ 66

 

Niniejszy Statut Szkoły wchodzi w życie z dniem uchwalenia

 

 

 

 

 

Pokaż informacje o artykule