Rozdział III
Organy Zespołu
§ 10
1. Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 11
1. Dyrektor Zespołu w szczególności:
1) kieruje działalnością Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły;
5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Zespół;
6) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa;
7) prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje
w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu;
2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom Zespołu
3. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i związkami zawodowymi.
§ 12
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania a w jego skład wchodzą: nauczyciele, wychowawcy świetlicy, specjaliści, nauczyciele oddziałów przedszkolnych.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
3. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
4. Zebrania mogą być organizowane:
1) na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) z inicjatywy organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
5. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
6. Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
oraz informacje o działalności szkoły.
7. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów;
3) ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen;
4) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych;
5) postanowienie o promowaniu ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć dydaktycznych;
6) uchwalanie warunków i zasad przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III i IV-VI;
7) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole;
8) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
9) postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego;
10) uchwalenie programu wychowawczego szkoły;
11) uchwalenie programu profilaktyki;
12) decydowanie o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną
co najmniej dwa razy z rzędu w danej szkole;
13) na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów), podejmuje decyzję o niepromowaniu uczniów kl. I-III.
8. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych;
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień;
4) przydział nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) propozycje Dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole;
6) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki i program nauki;
7) przedstawione przez dyrektora propozycje innych form realizacji dwóch godzin wychowania fizycznego w klasach IV-VI;
8) delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
9) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły;
10) odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego;
11) średnią ocen upoważniającą do przyznania stypendium za wyniki w nauce;
12) wysokość stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe;
13) ocenę pracy dyrektora szkoły;
14) ustalenia dodatkowych dni od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
15) ustalenia dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, innych
niż określonych w § 5 ust. 1 Rozp.. MEN;
16) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania;
17) analizę osiągnięć edukacyjnych ucznia niepełnosprawnego, co do przedłużenia okresu nauki na każdym etapie kształcenia co najmniej o jeden rok;
18) zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
§ 13
1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
2.Rada Pedagogiczna opracowuje regulamin własnej działalności (załącznik Nr 1
do statutu), którego zapisy nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
3. Rada Pedagogiczna przygotowuje zmiany do statutu .
§ 14
1. Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców oddziałów przedszkolnych i szkolnych, która uchwala regulamin swojej działalności.
2. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady oddziałowych oraz Rady Rodziców;
3) zasady wydatkowania funduszy.
4. Rada Rodziców może występować do dyrektora, innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach szkoły w szczególności:
1) opiniowania planu pracy Zespołu;
2) współdziałania w realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych Zespołu;
3) wyrażania opinii w sprawie nauczycieli ubiegających się o stopień awansu zawodowego, przed dokonaniem przez dyrektora oceny dorobku zawodowego za okres stażu;
4) opiniowania szkolnych programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników;
5) opiniowania statutu Zespołu.
5. Do kompetencji Rady Rodziców należy ponadto:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego
przez nauczycieli;
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów
oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania
o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania Zespołu;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
6. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady gromadzenia
i wydatkowania tych składek określa regulamin Rady Rodziców.
§ 15
1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin stanowiący zał.
Nr 2 do statutu, który nie jest sprzeczny z jego postanowieniami.
3. Do kompetencji Samorządu Uczniowskiego należy przedstawianie wniosków i opinii
we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów. Zadania samorządu uczniowskiego są w szczególności poprzez:
1) zapoznawanie się z programem nauczania;
2) redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej, prowadzenie tablicy ogłoszeń;
3) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi Zespołu i w porozumieniu z dyrektorem.
4. Rolę doradcy samorządu uczniowskiego pełni opiekun, wybrany przez uczniów spośród nauczycieli zespołu;
5. Dyrektor Szkoły ma obowiązek uchylić postanowienie Samorządu Uczniowskiego, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem.
§ 16
1. Organy Zespołu są zobowiązane współpracować ze sobą we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Zespołu.
2. Dyrektor Zespołu współpracuje bezpośrednio z przewodniczącymi organów Zespołu
w ten sposób że:
1) wnioski, uwagi i opinie organów Zespołu wymagają formy pisemnej;
2) organy dokonujące zmian w regulaminach swojej działalności informują o tych zmianach w formie pisemnej inne organy Zespołu;
3) organy informują się wzajemnie o podejmowanych w Zespole przedsięwzięciach.
3. W razie zaistnienia sporu między dyrektorem Zespołu, a Samorządem Uczniowskim, w rozwiązaniu konfliktu, na wniosek Samorządu, mogą uczestniczyć Rady Rodziców
lub opiekun Samorządu Uczniowskiego.
4. W razie zaistnienia sporu między dyrektorem Zespołu, a Radą Rodziców, rolę mediatora pełnią wyznaczeni przedstawiciele Rady Pedagogicznej.
5. W przypadku wystąpienia spraw spornych innych niż określone w § 16 ust. 3 i 4, prowadzenie mediacji i podejmowanie rozstrzygnięć należy do dyrektora Zespołu. Dyrektor zobowiązany jest do rozpatrzenia sprawy nie później niż w ciągu 14 dni od dnia
jej zgłoszenia na piśmie.
Pokaż informacje o artykule