Loading ....
Szkoła Podstawowa Nr 76 im. 13 Dywizji Strzelców Kresowych w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoły Podstawowej Nr 76 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Poezji 5
04-994 Warszawa
tel: (22) 872 92 71
e-mail: sp76@eduwarszawa.pl

 

Rozdział VII

Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu

 

§ 36

 

1.      W Zespole zatrudnia się nauczycieli przedmiotów, nauczycieli wspomagających proces dydaktyczno – wychowawczy (psychologów, logopedę, reedukatora, pedagogów, bibliotekarzy) oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

2.      Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w § 36 ust. 1, określają odrębne przepisy.

3.      Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników administracji i obsługi sporządza  Dyrektor. Dokument  ten  stanowi   załącznik  do  umowy  o  pracę.

 

§ 37

 

1.      Nauczyciel ma obowiązek:

1)      przestrzegać przepisów Statutu Zespołu;

2)      pełnić aktywnie dyżury na przerwach międzylekcyjnych;

3)      systematyczne przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

4)      pełnić rolę opiekuna projektu gimnazjalnego i wspierać uczniów w jego realizacji;

5)      doskonalić swoje umiejętności zawodowe;

6)      uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;

7)      wspomagać rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;

8)      promować zdrowy styl życia i działać na rzecz profilaktyki i uzależnień oraz ochrony ucznia przed zachowaniami ryzykownymi;

9)      reagować na wszelkie zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa
dla życia lub zdrowia.

10)  prowadzić dokumentację przebiegu nauczania i wychowania, obserwacji pedagogicznych zgodnie z zasadami opracowanymi w szkole.

2.      Nauczyciel ma prawo do:

1)      wyboru programu nauczania spośród programów wpisanych wykazów ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z odrębnymi przepisami lub opracowania, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do tych wykazów, programu własnego;

2)      wyboru podręczników szkolnych i innych dodatkowych pomocy dydaktycznych, uwzględniając ich przydatność w realizacji  programu nauczania oraz zainteresowania i możliwości uczniów;

3)       swobody stosowania takich metod pracy z uczniem w realizacji  programu nauczania, jakie uważa za spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;

4)      poszanowania jego godności przez dyrektora, innych i pracowników szkoły, uczniów
i ich rodziców;

5)      otrzymywania informacji dotyczących zmian w organizacji pracy szkoły
z odpowiednim wyprzedzeniem;

6)       otrzymywania pomocy naukowych i wsparcia w celu sprawnego prowadzenia zajęć
z uczniem;

7)      oceniania poziomu osiągnięć dydaktycznych oraz ucznia zgodnie z zasadami określonymi w statucie szkoły;

8)      wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów;

9)       uczestniczenia w pracach rady pedagogicznej.

10)  Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.

11)  W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.

12)  Nauczyciel ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora oraz Rady Pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek oraz instytucji oświatowych i naukowych.

3.      W przypadku wystąpienia sporu/konfliktu między nauczycielem a dyrektorem, nauczyciel ma prawo zwrócić się do odpowiedniego organu nadzorującego szkołę o jego rozstrzygnięcie.

4.      W przypadku wystąpienia sporu/konfliktu między nauczycielem a uczniem lub jego rodzicami, nauczyciel ma prawo zwrócić się do dyrektora o jego rozstrzygnięcie.

5.      Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

6.      Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.

7.      Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.

8.      Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:

a) pedagoga szkolnego

b)psychologa

c)logopedy

d)pielęgniarki szkolnej.

  e)innych nauczycieli specjalistów prowadzących pracę z dzieckiem.

9.      Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

     1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole

        podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb,

        wspomagać;

    2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i     

        korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym

       rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;

   3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane 

       dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami 

       edukacyjnymi.

10.  W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.

11.  Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:

     a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu 

     wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,

     b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

     c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,

    d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,

    e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,

     f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań i  

       sposobów pracy z dzieckiem

     g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły;

     h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci  

        w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu;

12.  Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:

      a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji w danym 

         roku szkolnym,

      b) Koncepcję Pracy Szkoły,

     c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,

     d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

13.  W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym nauczyciel przestrzega następujących proporcji zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:

    1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią 

       się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);

    2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), 

        dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są 

        tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace 

       gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);

   3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane 

       według wybranego programu wychowania przedszkolnego;

   4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli

       czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

14.  Nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły ustala ramowy rozkład dnia uwzględniający zasady określone w  § 9 a ust 1 pkt 6. 1)

15.  Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.

16.  W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:

      1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach 

          określonych w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,

       2) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:- 

          realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,

       a) stosowanie właściwych metod pracy,

       b) systematyczne przygotowanie do zajęć,

       c) pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,

       d)  właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,

      3) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,

      4) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,

      5) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności i 

         niepowodzeń;

17.  Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.

 

§ 38

 

1.      W Zespole zatrudnia się: pedagoga, psychologa , logopedę i reedukatora.

2.      Do zadań pedagoga należy:

1)      współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami i innymi instytucjami wspierającymi, wychowanie dzieci i młodzieży;

2)       poznawanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów;

3)       prowadzenie profilaktyki wychowawczej;

4)       indywidualna opieka pedagogiczna;

5)       prowadzenie preorientacji zawodowej.

3.      Do zadań psychologa należy:

1)      prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów;

2)      diagnozowanie sytuacji wychowawczych

3)       organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy uczniom, nauczycielom
i rodzicom;

4)      minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych;

5)      wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.

4.      Do zadań logopedy należy:

1)       prowadzenie diagnozy terapii i profilaktyki logopedycznej;

2)      prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym głośnej pisma;

3)      diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się,  we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;

4)      prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów,
w zależności od rozpoznanych potrzeb;

5)      podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;

6)      udział we wspólnych, skoordynowanych działaniach nauczycieli i innych specjalistów pracujących z dziećmi.

5.       Zadania reedukatora ( nauczyciela terapii pedagogicznej):

1)       prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi oraz z uczniami ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się ( indywidualnie lub grupowo, w zależności od rozpoznanych potrzeb);

2)      prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi, u których występują zaburzenia i odchylenia rozwojowe ( indywidualnie lub grupowo,
w zależności od rozpoznanych potrzeb);

3)      określanie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej
 z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne;

4)      wspieranie psychologa, pedagoga i nauczycieli podczas działań i badań diagnostycznych (dotyczących w szczególności ryzyka specyficznych trudności  
w uczeniu się);

5)      udział we wspólnych, skoordynowanych działaniach nauczycieli i innych specjalistów pracujących z dziećmi.  

 

§ 39

 

Przydziału przedmiotów nauczania, wychowawstw, prowadzenia zajęć dodatkowych, opieki nad zespołami, organizacjami i pracowniami oraz zadań dodatkowych dokonuje na początku roku szkolnego dyrektor Zespołu po akceptacji Rady Pedagogicznej.

 

§ 40

 

1.      Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Zespołu, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość w budynkach szkolnych i wokół nich.

2.       Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor zespołu.

 

 

Pokaż informacje o artykule