Rozdział X
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu
§ 45
1. W Zespole zatrudnia się nauczycieli przedmiotów, nauczycieli wspomagających proces dydaktyczno – wychowawczy (psychologów, logopedę, reedukatora, pedagogów, bibliotekarzy) oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników administracji i obsługi sporządza Dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
§ 46
1. Nauczyciel ma obowiązek:
1) przestrzegać przepisów Statutu Zespołu;
2) pełnić aktywnie dyżury na przerwach międzylekcyjnych;
3) systematyczne przygotowywać się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych;
4) pełnić rolę opiekuna projektu gimnazjalnego i wspierać uczniów w jego realizacji;
5) doskonalić swoje umiejętności zawodowe;
6) uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
7) wspomagać rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;
8) promować zdrowy styl życia i działać na rzecz profilaktyki i uzależnień oraz ochrony ucznia przed zachowaniami ryzykownymi;
9) reagować na wszelkie zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa
dla życia lub zdrowia.
10) prowadzić dokumentację przebiegu nauczania i wychowania, obserwacji pedagogicznych zgodnie z zasadami opracowanymi w szkole.
2. Nauczyciel ma prawo do:
1) wyboru programu nauczania spośród programów wpisanych wykazów ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z odrębnymi przepisami lub opracowania, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do tych wykazów, programu własnego;
2) wyboru podręczników szkolnych i innych dodatkowych pomocy dydaktycznych, uwzględniając ich przydatność w realizacji programu nauczania oraz zainteresowania i możliwości uczniów;
3) swobody stosowania takich metod pracy z uczniem w realizacji programu nauczania, jakie uważa za spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne;
4) poszanowania jego godności przez dyrektora, innych i pracowników szkoły, uczniów
i ich rodziców;
5) otrzymywania informacji dotyczących zmian w organizacji pracy szkoły
z odpowiednim wyprzedzeniem;
6) otrzymywania pomocy naukowych i wsparcia w celu sprawnego prowadzenia zajęć
z uczniem;
7) oceniania poziomu osiągnięć dydaktycznych oraz ucznia zgodnie z zasadami określonymi w statucie szkoły;
8) wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla uczniów;
9) uczestniczenia w pracach rady pedagogicznej.
10) Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
11) W swoich działaniach wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie a także o szanowanie ich godności osobistej.
12) Nauczyciel ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora oraz Rady Pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek oraz instytucji oświatowych i naukowych.
3. W przypadku wystąpienia sporu/konfliktu między nauczycielem a dyrektorem, nauczyciel ma prawo zwrócić się do odpowiedniego organu nadzorującego szkołę o jego rozstrzygnięcie.
4. W przypadku wystąpienia sporu/konfliktu między nauczycielem a uczniem lub jego rodzicami, nauczyciel ma prawo zwrócić się do dyrektora o jego rozstrzygnięcie.
5. Zadaniem nauczycieli jest systematyczne prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. O sposobie dokumentowania obserwacji decyduje nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
6. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (wstępna diagnoza przedszkolna). Sposób prowadzenia i dokumentowania diagnozy określa przyjęty program wychowania przedszkolnego. Z wynikami diagnozy nauczyciel zapoznaje rodziców dziecka.
7. Do 30 kwietnia nauczyciele przeprowadzają diagnozę gotowości szkolnej dziecka realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa. Diagnozę nauczyciel przekazuje rodzicom dziecka.
8. Dla przeprowadzenia pełnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka oraz opracowania planu pracy z dzieckiem nauczyciel wychowania przedszkolnego ma prawo zasięgnąć opinii specjalistów zatrudnionych w szkole oraz poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym szczególności:
a) pedagoga szkolnego
b)psychologa
c)logopedy
d)pielęgniarki szkolnej.
e)innych nauczycieli specjalistów prowadzących pacę z dzieckiem.
9. Celem diagnozy gotowości szkolnej dziecka jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
3) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
10. W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
11. Nauczyciele współdziałają z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
a) zaznajamianie rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
b) uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
c) ustalanie i poznawanie potrzeb rozwojowych dzieci,
d) okazywanie rodzicom pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci,
e) udzielanie informacji na temat zachowania i rozwoju ich dzieci,
f) podejmowanie dyskusji na tematy wychowawcze, ustalanie wspólnych wymagań i sposobów pracy z dzieckiem
g) włączanie rodziców w sprawy życia oddziału i szkoły;
h) kształtowania świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie dzieci w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu;
12. Nauczyciele systematycznie planują swoją pracę w sposób cykliczny w oparciu o:
a) wybrany program wychowania przedszkolnego, dopuszczony do realizacji w danym roku szkolnym,
b) Koncepcję Pracy Szkoły,
c) plany pracy opracowane na potrzeby każdej z grup,
d) dokumenty opracowane w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
13. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym nauczyciel przestrzega następujących proporcji zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
14. Nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły ustala ramowy rozkład dnia uwzględniający zasady określone w § …...pkt 7
15. Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć ruchowych winien zwracać szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dziecka, dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu trudności i intensywności.
16. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi oraz odpowiada, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, za życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
2) zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności poprzez:- realizację obowiązujących programów wychowania w przedszkolu,
a) stosowanie właściwych metod pracy,
b) systematyczne przygotowanie do zajęć,
c) pełne wykorzystanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
d) właściwe prowadzenie dokumentacji działalności pedagogicznej,
3) dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny,
4) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,
5) udziela dzieciom, w razie potrzeby, pomocy w przezwyciężaniu ich trudności i niepowodzeń;
17. Nadzór pedagogiczny nad pracą oddziałów przedszkolnych sprawuje dyrektor szkoły.
§ 47
1. W Zespole zatrudnia się: pedagoga, psychologa , logopedę i reedukatora.
2. Do zadań pedagoga należy:
1) współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami i innymi instytucjami wspierającymi, wychowanie dzieci i młodzieży;
2) poznawanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów;
3) prowadzenie profilaktyki wychowawczej;
4) indywidualna opieka pedagogiczna;
5) prowadzenie preorientacji zawodowej.
3. Do zadań psychologa należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy uczniom, nauczycielom
i rodzicom;
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych;
5) wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.
4. Do zadań logopedy należy:
1) prowadzenie diagnozy terapii i profilaktyki logopedycznej;
2) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym głośnej pisma;
3) diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
4) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów,
w zależności od rozpoznanych potrzeb;
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
6) udział we wspólnych, skoordynowanych działaniach nauczycieli i innych specjalistów pracujących z dziećmi.
5. Zadania reedukatora ( nauczyciela terapii pedagogicznej):
1) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uczniami z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi oraz z uczniami ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się ( indywidualnie lub grupowo, w zależności od rozpoznanych potrzeb);
2) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi, u których występują zaburzenia i odchylenia rozwojowe ( indywidualnie lub grupowo,
w zależności od rozpoznanych potrzeb);
3) określanie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej
z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne;
4) wspieranie psychologa, pedagoga i nauczycieli podczas działań i badań diagnostycznych (dotyczących w szczególności ryzyka specyficznych trudności
w uczeniu się);
5) udział we wspólnych, skoordynowanych działaniach nauczycieli i innych specjalistów pracujących z dziećmi.
§ 48
Przydziału przedmiotów nauczania, wychowawstw, prowadzenia zajęć dodatkowych, opieki nad zespołami, organizacjami i pracowniami oraz zadań dodatkowych dokonuje na początku roku szkolnego dyrektor Zespołu po akceptacji Rady Pedagogicznej.
§ 49
1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Zespołu, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość w budynkach szkolnych i wokół nich.
2. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor zespołu.
Pokaż informacje o artykule